Walters People : 'Foutje gemaakt op het werk? Zó los je dat op!'
We maken allemaal wel eens een fout op de werkvloer. Niemand is perfect en zelfs de besten laten af en toe een steek vallen. Gebeurt dat toch, dan geven we dat meestal niet graag toe aan collega’s of leidinggevenden, uit angst om uitgelachen of erger, om ontslagen te worden. Toch is het belangrijk om altijd eerlijk te zijn, en zo snel mogelijk op te biechten dat je een fout hebt gemaakt.
Sofie Vercammen, Consultant bij Walters People, legt uit waarom en geeft enkele tips om je fout zo goed mogelijk recht te zetten.
Neem je verantwoordelijkheid
Van een verkeerde mail uitsturen tot het vergeten voorbereiden van een presentatie: iedere professional doet wel eens iets verkeerd. Het belangrijkste is hoe je daarmee omgaat. Sofie: “Zodra we beseffen dat we iets verkeerd hebben gedaan of iets vergeten zijn, voelen we enige vorm van schaamte, en durven we onze fout vaak niet meteen opbiechten.
Toch is het heel belangrijk dat je je verantwoordelijkheid opneemt en je collega’s of je leidinggevende op de hoogte brengt. Steek in geen geval de schuld op anderen of op de omstandigheden. Jij hebt de fout gemaakt, dus jij moet die ook gewoon durven toegeven. Je collega’s en je leidinggevende zullen het ook appreciëren dat je je fout inziet en toegeeft.”
Steun je collega
Dat is niet de enige reden waarom het goed is om snel en eerlijk je fouten op te biechten. Je werkgever wil natuurlijk vermijden dat dezelfde fout opnieuw gemaakt wordt. Door snel te zeggen wat je verkeerd hebt gedaan, is de kans kleiner dat dezelfde fout in de toekomst opnieuw wordt gemaakt. Bovendien zorgt het open zijn over een ‘flater’ voor een betere werksfeer. Lach dus niet met de fout van een collega, maar laat weten dat je zijn of haar eerlijkheid apprecieert, en biedt hulp waar je kan” raadt Sofie aan.
Wacht niet te lang
Het is geen goed idee om te wachten tot iemand anders met het probleem naar voor komt, want zo maak je het eigenlijk alleen maar erger. "Niet alleen heb je een fout gemaakt, je bent er ook niet eerlijk over. Op die manier riskeer je natuurlijk dat je collega’s je als onbetrouwbaar gaan zien. Hoe vervelend het ook is, stel je bekentenis dus niet uit” waarschuwt Sofie.
Bied je excuses aan en vind een oplossing
Nadat je zelf naar voor bent gekomen en hebt opgebiecht welke fout je gemaakt hebt, kan je je excuses aanbieden. Hoewel de meesten wel begripvol zijn, verwachten sommigen toch een spijtbetuiging. Zorg er vooral voor dat deze oprecht overkomen, en dat je niet te lang rond de pot draait. Daarnaast kan je ook zelf met oplossingen komen om het goed te maken bij je collega’s of je leidinggevende. “Wanneer je meteen een oplossing aanreikt, zal er minder zwaar aan je misstap getild worden. Bovendien kan het helpen om te vermelden wat je allemaal geleerd hebt uit het voorval. Zo laat je zien dat het je niet nog eens zal overkomen.”
Leer uit je fouten
Tracht tenslotte te achterhalen waar het misliep, en probeer ervoor te zorgen dat het in de toekomst niet meer gebeurt. Kwam je stommiteit voort uit een te hoge werkdruk? Praat daar dan ook over met de manager, jullie komen ongetwijfeld tot een oplossing. Heb je de fout gemaakt omdat je gewoon kennis of ervaring mist? Dan is het misschien wel een goed idee om een bijscholing te volgen. Foto rr